Wat doe ik met mijn administratie als een klant niet betaalt?

Over een verzonden factuur moet je btw afdragen. Het is dus extra vervelend als je factuur niet betaald wordt. Niet alleen loop je omzet mis, maar je hebt ook nog eens btw betaald over deze omzet dat je niet terug ontvangt van de klant. Gelukkig kun je deze btw wel terugvragen bij de belastingdienst.

Wanneer je klant niet betaalt, is de factuur oninbaar. Vroeger moest je dan een brief sturen naar je belastingkantoor, waar je om teruggaaf van de btw over de oninbare factuur verzoekt. Per 1 januari 2017 werkt dit anders.

Nu kun je de btw terugvragen zodra je zeker weet dat je vordering (gedeeltelijk) oninbaar is. Dit moet je wel aannemelijk kunnen maken. Is het langer dan een jaar geleden dat de vervaldatum van de factuur verstreken is? Dan mag je de factuur sowieso als oninbaar beschouwen.

De btw terugvragen

Je kunt de btw terugvragen via de btw-aangifte van, oftwel de periode waartoe de factuur behoort, ofwel de periode waarin de 1-jaarstermijn is verstreken. Je kunt de btw terugvragen door het factuurbedrag als negatieve omzet, en negatieve btw te boeken in vraag 1a en 1b van de btw-aangifte (voor 21% btw, respectievelijk 6% btw).

 

Vond je het artikel nuttig?

Bedankt!

Je kunt dit artikel ook met vrienden, familie en collegas delen:

Oops, er ging iets mis..

We kunnen je feedback momenteel niet verwerken maar bedanken je desondanks voor je input.

Andere categorieën

Terug

Starten met Boekk!
Vragen? Neem contact met ons op