Korting voor op tijd betalen verwerken in je administratie

6 oktober, 2017

Als ondernemer wil je in staat zijn om af en toe korting te verschaffen aan je klanten. Bijvoorbeeld als resultaat van een onderhandeling of omdat je een vaste klant wilt belonen. Dit zijn kortingen zonder voorwaarden en deze zijn relatief gemakkelijk te verwerken in je administratie. Je kunt er echter ook voor kiezen om een korting alleen onder bepaalde voorwaarden te verschaffen. Bijvoorbeeld als beloning voor een snelle betaling. Omdat de korting in dit geval niet altijd verstrekt wordt heeft dit gevolgen voor je administratie.  

Korting voor op tijd betalen

Je biedt je klant weer 2% korting op een factuur ter waarde van € 1000 excl. btw, maar alleen als hij binnen 7 dagen betaalt. Je moet dan kiezen of je de korting á € 20 direct in de factuur opneemt of niet. Vervolgens is het de vraag of de klant in gaat op de kortingsactie of alsnog het volledige bedrag betaalt. Dit heeft gevolgen voor de manier waarop je deze korting administreert. 

Je verrekent de korting direct op de factuur

Je zet de korting á € 20 direct op de factuur en je klant betaalt op tijd. Er is dan niks aan de hand. Het totale factuurbedrag komt overeen met de transactie. Je boekt de omzet, kosten en btw dan op dezelfde wijze als iedere andere factuur.

Als je klant niet op tijd betaalt en dus geen korting krijgt, dan moet je alsnog de omzet en btw over de korting verrekenen in je administratie. Dit betekent dat je € 20 extra omzet boekt op je winst-en verliesrekening. De extra omzetbelasting bedraagt bij hoog tarief 0,21* € 20 =  € 4,20. Wil je dat jouw klant deze extra kosten en btw af kan trekken? Dan zal je hem een aanvullende factuur voor dit bedrag moeten sturen.

Je verrekent de korting niet direct op de factuur

Stel je verrekent de korting niet direct op je factuur. Als de klant geen gebruik maakt van de kortingsactie door snel te betalen is dat eenvoudig. Het totale factuurbedrag komt overeen met de transactie.

Maakt de klant wel gebruik van de kortingsactie? Dan heb je bij het boeken van de factuur te veel omzet geboekt en omzetbelasting opgegeven. Al je dit wilt corrigeren zul je een creditfactuur moeten versturen waarin je corrigeert voor de € 20 omzet en € 4,20 btw. Dit zal ook betekenen dat je klant op basis van deze creditfactuur de btw terug moet betalen aan de belastingdienst. Hij heeft dat immers over de inkoopfactuur te veel afgetrokken.

Welke aanpak geniet nu de voorkeur?

Dat hangt er vanaf hoe voorspelbaar het betalingsgedrag van je klanten is. Is dit je niet duidelijk? Of wordt gemiddeld ongeveer even vaak wel of geen gebruikgemaakt van de kortingsactie? Dan zou ons advies zijn voor de bekende weg te kiezen: het is gebruikelijker om de korting niet direct op de factuur te verrekenen.  

Delen:

Vond je het artikel nuttig?

Bedankt!

Je kunt dit artikel ook met vrienden, familie en collegas delen:

Oops, er ging iets mis..

We kunnen je feedback momenteel niet verwerken maar bedanken je desondanks voor je input.

Andere artikelen

Terug

Starten met Boekk!
Vragen? Neem contact met ons op