Winst- en verliesrekening

Als ondernemer ben je verplicht om een winst- en verliesrekening op te maken van je bedrijf. Dit rapport geeft jou en de belastingdienst namelijk inzage in de omzet en kosten van je onderneming. Het verschil tussen je omzet en kosten is het resultaat. De winst- en verliesrekening wordt daarom ook wel resultatenrekening genoemd.

Een winst- en verliesrekening wordt door boekhouders meestal ingericht in twee kolommen. Je kosten komen daarin altijd aan de linkerkant te staan. Deze kant wordt ook wel de debetkant genoemd. Je omzet staat aan de creditkant.

Met andere woorden, aan de linkerkant staat je totaal aan inkoop, en aan de rechterkant je totaal aan verkoop. Het verschil hiertussen is je resultaat (winst of verlies).

Een winst- en verliesrekening kan er als volgt uitzien:

 

Debet

 

Credit

Algemene kosten

€ 1.500

Omzet

€ 10.200

Afschrijvingskosten

€    300

   

Autokosten

€    220

   

 

Het resultaat is in dit geval een winst van € 10.200 - € 1.500 - € 300 - € 220 = €  8.180.

Niet alle winst- en verliesrekeningen worden echter op deze manier ingericht. Je kunt de omzet en kosten namelijk ook onder elkaar zetten. Zoals blijkt uit het volgende voorbeeld.

Opbrengsten

 

Omzet

Renteopbrengsten

Opbrengst uit Aandelen

€ 100.000

€ 980

€ 2.000

Totale Opbrengsten

€ 102.980

Kosten

 

Algemene kosten

Representatiekosten

Afschrijvingen

Salariskosten

Overige kosten

€ 13.000

€ 660

€  2.500

€ 30.000

 200

Totale Kosten

€ 46.360

Bruto Winst

€         56.620

  

Niet alle winst- en verliesrekeningen zijn zo uitgebreid. Wat je hier ziet wordt namelijk bepaald door je eigen inkoop en verkoop. In de volgende hoofdstukken laten we je zien hoe dat werkt.

Terug naar Basiscursus administratie voor ondernemers

Starten met Boekk!
Vragen? Neem contact met ons op